Jak si zlepšit náladu

Jak si zlepšit náladu

jak si zlepšit náladu

Každého občas přepadne splín. Je to přesně ten pocit, kdy vylézt z domu nebo jen postele je prakticky nemožné. Je škoda promarnit den kvůli špatné náladě! Není nic zlého na tom mít čas od času špatnou náladu, ale je skvělé se jí zbavit co nejdříve. Tento článek přináší tipy a rady, jak si zlepšit náladu okamžitě a udržet si ji!

Důvody špatné nálady

Každý člověk je jiný a na každého působí různé situace jinak. Co je pro jednoho stresující, jiný zvládá s chladnou hlavou. Špatná nálada může přijít z různých důvodů – od malicherností jako třeba zakopnutí nohou o postel až po větší karamboly jako je třeba „ťukanec“ na parkovišti.

Část individuálního štěstí je ze 40 % předurčeno genetikou, zbylá část je ovlivňována každodenními myšlenkami a pocity. To znamená, že určitými činnostmi se může změnit nálada od špatné k výrazně lepší a člověk pak může nadále vést šťastný a produktivní život.

Za špatnou náladou často stojí drobnosti.

Dobrá i špatná nálada jsou kumulativní

Pokud je více negativních myšlenek než pozitivních, myšlení tíhne k negaci. Přitom jedna opravdu pozitivní myšlenka má větší sílu než tři negativní. Jak negativní, tak pozitivní věci na sebe nabalují další pozitivní či negativní myšlenky a situace, ať člověk chce nebo ne.

Někteří lidé si vedou seznam věcí, který jim daný den udělal radost, potěšil je. Je dobré si tyto věci uvědomit alespoň večer při rekapitulaci dne. Pokud se na tyto vzpomínky opravdu soustředíme, mohou v nás probudit ten pocit, který jsme cítili v tu danou chvíli.

Probudit v sobě příjemný pocit či motivaci k lepším myšlenkám můžeme i pomocí motivačních citátů.

Vzpomínka na hezké překvapení zvedne náladu!

Produkování hormonů štěstí

Endorfin

Endorfin se uvolňuje z hypofýzy do mozku a dokáže vyvolávat silné až téměř euforické stavy a pocity. Tento hormon má na svědomí pocity:

Bez dostatečného uvolňování endorfinu může docházet ke stavům, kdy se člověk cítí smutný, bez energie a radosti.

Dopamin

Hormon neřesti, i tak se říká dopaminu. Nejvíce se uvolňuje při sexu a díky nikotinu i během kouření cigaret.

Tento hormon má za následek pozitivní a uvolněný pocit, pomáhá kontrolovat centrum odměny a potěšení v mozku. Usnadňuje také regulaci pohybu a emocionálních reakcí, díky čemuž může člověk odměnu nejen vnímat, ale také udělat akci pro její získání.

Tipy na zlepšení nálady

Zde je 9 tipů, jak si zlepšit náladu okamžitě. Jednotlivé tipy nemusí působit na všechny stejně. Co pomůže jednomu, nemusí mít na druhého žádný efekt. Ve vážnějších případech, např. v případě jak si zlepšit náladu při depresi, je na místě vyhledat odbornou pomoc. Zde je seznam 9 tipů na zlepšení nálady, které jsou níže více rozepsány:

  1. Jídlo
  2. Hudba
  3. Uklizení
  4. Check list
  5. Tvoření
  6. Cvičení
  7. Spánek
  8. Doteky
  9. Sdílení pocitů

1. Jídlo

Říká se: „jste to, co jíte“. Jídlo ovlivňuje nejen tělo, ale i mozek. I když žádné jídlo nedokáže přímo bojovat se špatnou náladou, některé potraviny mohou ovlivnit náladu více než ostatní.

Jsou to například :

  • avokádo
  • banány
  • špenát
  • čokoláda
  • zelený čaj

A doporučuje se především zapomenout na alkohol. Jak se říká: „smutek neutopíš v alkoholu, bývá totiž dobrým plavcem“. Naopak takové smoothie recepty lze upravit tak, aby obsahovaly vše z výše uvedeného! Zdravá snídaně plná vitamínů pomůže nastartovat den a dodat energii, která je často potřeba k zahnání špatné nálady.

2. Hudba

Správný výběr hudby opravdu dokáže zlepšit náladu k lepšímu. Poslech příjemné veselé hudby přímo navádí k hezčím myšlenkám. Obvykle vyvolává nutnost zpívat nebo tančit, tím se rozptýlí smutná mysl. Na Spotify či YouTube můžeme najít přímo soundtracky nazvané Happy mood, Happy life, Happy songs.

Zpívání a tancování smutky zahání!

3. Uklízení

Ačkoliv uklízení nepatří mezi oblíbené činnosti, je to jedna z nejlepších variant toho, co dělat, když člověka zrovna přepadne splín.

Neznamená to, že by se mělo uklízet celý den a dělat opravdu velký úklid. Stačí půl hodiny pouklízet pár věcí. Posbírat oblečení a uklidit do skříně, porovnat si věci na stole nebo třeba i vyluxovat.

4. Check list

Hladina dopaminu roste, když zorganizované povinnosti ubývají a když jsou zdárně dokončovány. Nezáleží na tom, jak velké či malé jsou.

Proto vytvoření „to do listu“ i z těch největších maličkostí jako je třeba – vynést koš a pravidelné odškrkávání si jejich dokončení vede k pocitu radosti. Když bude úkol vyznačený jako hotový reálně na papíru, vyprodukuje se více dopaminu, než když se odškrkne jen v mysli.

5. Tvoření

Spisovatelé, malíři, sochaři, zpěváci, tanečníci i jiní umělci to dobře znají. Když jsou v procesu tvorby, vstupují do tzv. flow – tvoří a zbytek světa pro ně neexistuje.

Nalezení toho pravého koníčku je opravdová výhra. Nejlepší koníčky pro dobrou náladu jsou ty u kterých se vidí hmatatelné výsledky: vymalovávání antistresových omalovánek, skládání puzzlí, fotografování…

V kreativitě se meze nekladou!

Flow (z anglického „proudění“, „tok“), česky též prouděníproud nebo plynutí, je duševní stav, při kterém je osoba ponořena do určité činnosti tak, že nic jiného se jí nezdá důležité.

6. Cvičení

Cvičení pomáhá:

  • s uvolňováním stresu
  • s udržením zdraví a produktivního věku
  • a navíc zvyšuje hladinu dopaminu

Při vykonávání fyzické aktivity se uvolňují endorfiny. Pravdou je, že i po 10 minutách fyzické zátěže vzrůstá množství vyplavovaných endorfinů. Ve své podstatě je jedno, jaké sportovní aktivitě se člověk věnuje.

7. Spánek

Odborníci stále ještě nevědí vše o spojitosti mezi depresí a spánkem. Navíc potřeby spánku jsou u každého člověka individuální. Nicméně pokud má člověk večer špatnou náladu, je dobré pamatovat na staré dobré rčení „ráno moudřejší večera“.

8. Doteky

Hraní a mazlení s domácím mazlíčkem je ta správná volba pro jednoduchou protismutkovou terapii.

Nejde samozřejmě jen o mazlení s domácím mazlíčkem, ale také například i o obejmutí přátel, partnera, kamarádů či člena rodiny. Stimulováním tlakových receptorů člověk sníží stresové hormony v těle a zaručeně si tak zlepší okamžitě náladu.

Hraní a mazlení s domácím mazlíčkem jako jednoduchá protismutková terapie!

9. Sdílení pocitů

Někomu se vypovídat a říct mu o všech negativních myšlenkách a pocitech je lepší, než je držet v sobě a někdy později „vybouchnout“. Pokud špatná nálada přijde bez důvodu, člověk si většinou neumí poradit sám. V tomto momentu je dobré obrátit se na své přátelé. Dobří přátelé vždy vyslechnou a udělí ty správné rady.

Jestli si ale člověk klade otázku nad tím jak si zlepšit náladu při depresi, bylo by vhodné najít spíše odborníka a probrat to přímo s ním, než tento problém řešit sám. V tomto případě nejspíše žádná z těchto rad nezabere a pokud ano, tak jen velmi krátkodobě.

V akutní situaci lidé často využívají Modrou linku pomoci nebo Linku důvěry, obě jsou vhodné jak pro děti, tak i dospělé. Člověk na tuto linku může zavolat, napsat e-mail, nebo se spojit s operátory přímo přes Skype.

Tyto linky slouží především jako akutní podpůrné prostředky při sebevražedných či depresivních stavech. Operátoři na těchto linkách neposkytují jen okamžitou výpomoc, ale doporučují i případný další kontakt na odborníka pro řešení konkrétního problému.