Jak si zvýšit sebevědomí?

Jak si zvýšit sebevědomí?

Zdravé sebevědomí je pro člověka nesmírně důležité. Určuje to, jak se chová, jak navazuje a udržuje mezilidské vztahy, jak se cítí a jak je v životě celkově úspěšný. Sebevědomí může být poznamenáno různými traumatickými zážitky z dětství, ale lze o něj přijít třeba i v dospělosti. Lidé s nízkým sebevědomím mívají špatnou sociální komunikaci, nevěří si v osobním ani v pracovním životě a celková životní spokojenost bývá na bodu mrazu. Jak si zvýšit sebevědomí? Stačí se řídit několika radami!

Ty se v mnohých ohledech neliší od rad, jak být šťastný a produktivní. Zdravé sebevědomí, štěstí a produktivita spolu totiž vlastně velmi úzce souvisí. Pro sebevědomí je nejdůležitější poznání a uvědomění si sama sebe.

Ve chvíli, kdy o sobě člověk neuvažuje jako o oběti dnešního světa a naopak nahlíží na své záležitosti pozitivně, činí ten správný krok ke zdravému sebevědomí.

Jak si zvýšit sebevědomí krok za krokem

Sebevědomí je povahový rys člověka. S ohledem na mnoho a mnoho ovlivňujících faktorů mají různí lidé různé sebevědomí. Někdo ho má přehnaně vysoké, což se může projevovat arogancí, nadřazeností a teatrálností, naopak jiný může kvůli nedostatku sebevědomí působit jako šedá myš.

Zatímco první zmiňovaná skupina kritiku své osoby prakticky nepřijímá, pro druhou skupinu lidí s nízkým sebevědomí může být jakákoliv kritika zdrcující. A to až do té míry, že se u takového jedince může vyskytnou duševní porucha v podobě deprese nebo hraniční porucha osobnosti.

Na vytvoření zdravého sebevědomí se musí intenzivně pracovat. Systematické zvyšování sebevědomí krok za krokem povede k dlouhodobému úspěchu. Jak tedy na to?

6 rad pro vyšší sebevědomí

Za prvé: Pokaždé, když o sobě jedinec začne pochybovat, měl by mít možnost se „nahodit zpátky“. Jednoduchá forma spočívá ve dvou seznamech, které bude člověk nosit u sebe. Na jednom z nich budou sepsané jeho silné stránky a na druhém jeho úspěchy.

Za druhé: Pozitivní myšlení člověka nabíjí, změní jeho pohled na svět a změní také jeho chování. Pozitivně je třeba smýšlet o svých schopnostech. Termíny „nezvládnu to“ nebo „nedokážu to“ jednoduše nahradit „musím to zvládnout“. Negativní myšlenky pomohou zahnat například různé motivační citáty o životě.

Motivace sama sebe je velice důležitá. A možná je také na pořadu dne se zamyslet, zda osoby, kterými se člověk obklopuje, jsou podobně pozitivně smýšlející, nebo zda se nejedná o věčné negativisty. Ty mnoho energie nedodají, naopak stahují ke dnu.

Za třetí: Chválit se a odměňovat se. Jak se v žertu někdy říká, nikdo jiný to neudělá. Ke zdravému sebevědomí přispívá péče o sebe, o své bydlení, svůj šatník. Každý člověk se určitě lépe cítí, když je čistý, má doma uklizeno a odměňuje se i třeba drobnostmi. Radost mu může udělat i některá z vychytávek, se kterými je život snadnější.

Pánové se mohou zajít podívat na sportovní zápas, dámy si mohou nechat udělat francouzskou manikúru, gelové nehty nebo třeba vlasový zábal z kokosového oleje. Každého potěší něco jiného. Ale právě ono potěšení člověka nabije energií.

Za čtvrté: Zdravý životní styl sebevědomí také ovlivňuje. Člověk se zbaví přebytečného tuku i různých zdravotních neduhů. Začne se cítit dobře, zvýší se jeho spokojenost a tím pádem i sebevědomí. Zdravý životní styl je např. také způsobem, jak rychle zhubnout nebo jak se zbavit kruhů pod očima. Patří k tomu sportování, zdravá výživa, dostatek spánku a naopak minimum stresu.

Pokud se člověk rozhodne zhubnout stehna, hned se bude cítit lépe, když uvidí výsledky. Hubnout se má ale především pro sebe. Pokud hubneme kvůli srovnávání se s ostatními, není to správně.

Za páté: Vlastní zájmy jsou pro sebevědomí také velmi důležité. Věnovat se něčemu, co člověka baví, naplňuje a posouvá třeba někam dál, může osobu s nízkým sebevědomím přesvědčit o tom, že je v něčem dobrý. Výborným koníčkem jsou jazyky, třeba základní angličtina. Naštěstí existuje mnoho metod jak se naučit anglicky dokonce i doma.

Prostřednictvím rozmanitých osobních koníčků se lze potkat s mnoha podobně „naladěnými“ lidmi. Pro zvýšení sebevědomí se proto doporučuje dělat to, co člověka baví, vytvářet třeba něco kreativního a sdružovat se s lidmi podobného zaměření.

Za šesté: Šestá rada zní velice jednoduše, ale pro mnoho lidí s nízkým sebevědomím může být problematická. Člověk nesmí vysedávat doma, ale musí se snažit být v kontaktu s ostatními lidmi. Příležitosti k setkávání s přáteli je potřeba vyhledávat a zakazuje se odmítat jejich pozvání na kávu, návštěvu kina, oslavu narozenin, ale i třeba na rozlučku se svobodou. Důležité je být k ostatním osobám milý a vstřícný, většinou se takový přístup člověku vrací.

Stejně tak není třeba se bát požádat někoho blízkého o radu nebo pomoc, obvykle jsou přátelé připraveni ochotně vyhovět. Hodně času se doporučuje trávit se svými nejbližšími.

100 a 1 rada na internetu

Na internetu lze sehnat nespočet rad týkající se sebevědomí. Některé je ovšem potřeba brát s nadhledem, ne všechny jsou sepsány odborníky. Kdo se chce ale tématu věnovat hlouběji, může sáhnout po některé knize o tom, jak si zvýšit sebevědomí.

Na portále Databáze knih existuje téměř 50 knih se štítkem „sebevědomí“. Některé obsahují obecné rady, jiné se specifikují na konkrétní oblast – například na posilování sebevědomí dětí, posílení sebevědomí v práci, jak sebevědomě mluvit atd.