Na kterých sociálních sítích být aktivní?

Na kterých sociálních sítích být aktivní?

Sociální sítě představují jednu z možností, jak na sebe upozornit. Pro podnikatele a firmy jsou skvělým prostředkem k oslovení nových klientů i komunikaci s těmi stávajícími. V současnosti existuje několik sociálních sítí, které se liší svou povahou, ideálním obsahem i uživatelskou základnou, a každá z nich se tedy hodí pro jiný typ podnikaní. Kterou z nejpoužívanějších sociálních sítí vybrat?

Pro úspěšný online marketing se vyplácí nepodceňovat specifika jednotlivých sociálních sítí. Na každé z nich se nachází jedna nejpočetnější skupina uživatelů, vymezená věkem, zájmy, popřípadě povoláním. Rozhodně není třeba být aktivní na každé existující platformě. Snaha prosadit se na všech populárních sociálních sítích by se pravděpodobně brzy ukázala jako plýtvání časem i finančními prostředky.

Vhodná sociální síť pro podnikatele a firmy je samozřejmě ta, na níž se nachází konkrétní cílová skupina. Sázkou na jistotu v českém prostředí je Facebook – nejrozšířenější sociální síť, kde je největší pravděpodobnost výskytu téměř každé cílovky.

Nejpoužívanější sociální sítě – jak nešlápnout vedle?

Základem firemní prezentace je již zmíněný Facebook, na němž se nachází největší množství uživatelů na světě. Pravděpodobnost, že se právě tady podaří oslovit potenciální klienty, je vysoká. V některých případech se však může vyplatit zaměřit se spíše na některou z ostatních populárních sociálních sítí. Výběr by se vždy měl odvíjet od toho, jaké uživatele chceme oslovit, a za jakým účelem.

Facebook

V létě minulého roku přesáhl počet uživatelů Facebooku dvě miliardy. V Česku jej využívá přibližně pět milionů lidí, proto zkrátka dává smysl na Facebooku být. Důkazem toho, že se jedná o nejpoužívanější sociální síť, je kromě statistik i skutečnost, že dnes jen těžko najdeme e-shop, vládní instituci, neziskovou organizaci nebo celebritu bez vlastního facebookového účtu.

Jednou z výhod je obrovský inzertní systém s širokým spektrem možností sdílení a optimalizace. Vlastní stránku na Facebooku můžeme označit za obecně nejefektivnější formu prezentace větších i menších firem, ačkoliv to samozřejmě neplatí ve všech případech.

Facebook je při online marketingu sázkou na jistotu.
Facebook je při online marketingu zpravidla sázkou na jistotu.

Vzhledem k tomu, že se jedná o prostor, kam se lidé chodí spíše bavit a ne primárně nakupovat, se vyplatí sdílený obsah do určité míry přizpůsobit. Měl by být z části informativní a zábavný, z části prodejní. Z tohoto důvodu také lépe působí uvolněnější forma komunikace, než se užívá například při e-mailovém nebo osobním kontaktu.

Na podobném principu funguje také o poznání méně známá ruská sociální síť VKontakte. Ta může být dobrým prostředím pro firmy, které cílí především na rusky mluvící uživatele.

Instagram

Známá internetová sociální síť, jež slouží k nahrávání fotografií a videí (tzv. Stories), dosáhla v posledních letech obrovského pokroku. Původně byla dostupná pouze pro iOS, od roku 2012 ji lze využívat také na Androidu. V tuto chvíli má Instagram zhruba 800 milionů uživatelů.

Jelikož se jedná o vizuální sociální síť, není Instagram použitelný pro tak široké spektrum podnikatelů jako Facebook. Každý se nedokáže prezentovat pouze fotografiemi a u některých druhů činnosti to ani není vhodné. Využijí jej především firmy, které nabízejí cokoliv, co se dá esteticky naaranžovat a pěkně vyfotit.

Instagram slouží ke sdílení fotografií,  proto je vhodný například pro pro lidi aktivní v oděvním průmyslu, cestovním ruchu nebo gastronomii.
Instagram slouží ke sdílení fotografií, proto je vhodný například pro lidi aktivní v oděvním průmyslu, cestovním ruchu nebo gastronomii.

Formou projevu na Instagramu je sdílení obrázků, popřípadě videí. Kdo chce se svou cílovou skupinou komunikovat verbálně, měl by se přesunout na některou z jiných sociálních sítí.

Pinterest

Pinterest je další platformou zaměřenou na vizuální obsah. V Česku není tak populární jako Instagram, přesto má základu svých věrných fanoušků. Slouží především k prezentaci receptů, módní inspirace nebo různých DIY tipů. Podobně jako Instagram je tedy dobrou volbou pro ty, kteří se živí v oboru gastronomie, designu, cestovního ruchu apod.

Pinterest funguje na principu připínání nasdílených fotografií na nástěnky. Klíčové je tedy svým sdíleným obsahem ostatní uživatele oslovit natolik, aby si fotografie na svou nástěnku připnuli. Existují tu také tzv. Rich Pins, které umožňují přidávat k obrázkům i různé informace, jako je třeba popis produktu.

Twitter

Tato internetová sociální síť je specifická tím, čím se živí většina jejích uživatelů. Působí tu především novináři, manažeři nebo specialisté v oblasti technologií, kteří ji využívají k navazování nových kontaktů. Momentálně má Twitter asi půl milionu českých uživatelů.

Twitter nenabízí prostor k příliš velkému rozepisování. Maximální délka příspěvku je 280 znaků, proto je třeba komunikovat stručně, ale výstižně. Přesto Twitter patří mezi internetové sociální sítě, které dosáhly obrovského úspěchu po celém světě.

LinkedIn

Od výše zmíněných se LinkedIn svým zaměřením liší, přesto je možné jej mezi nejpoužívanější sociální sítě zařadit. Věk nejpočetnější skupiny uživatelů LI se pohybuje v rozmezí 35 až 55 let, což u většiny sociálních sítí zdaleka neplatí.

LinkedIn je profesní sociální síť, sloužící k prezentování pracovních zkušeností. Dle nich si uživatele vyhledávají různé společnosti jako své potenciální zaměstnance. Najdeme tu hlavně IT specialisty a podnikatele, kteří se zabývají prodejem.

Z celkového charakteru této sociální sítě vychází další z jejích odlišností, kterou je forma komunikace. Prostředí na LinkedIn je konzervativní a je žádoucí zde vystupovat profesionálně.

Závislost na sociálních sítích

Sociální sítě jsou skvělým prostředkem k oslovení nových zákazníků. Především začínajícím podnikatelům a malým firmám mohou do značné míry pomoci rozjet podnikání a zvýšit zisky. Ať už ale internetové sociální sítě používáme pro marketing nebo k soukromým účelům, neměli bychom propadnout jejich nadužívání.

Sociální síť je dobrým sluhou, ale může se stát zlým pánem. Moderní technologie, jejichž užívání je úzce spojeno především s generací Y a Z, mnoha lidem znemožňují si život užívat, místo aby jej zjednodušovaly. V současnosti člověk stráví průměrně tři hodiny na telefonu denně, zatímco před příchodem smartphonů to bylo jen kolem 18 minut.

Se závislostí na sociálních sítích se potýkají běžní uživatelé i ti, kteří je využívají jako pracovní nástroj.
Se závislostí na sociálních sítích se potýkají běžní uživatelé i ti, kteří je využívají jako pracovní nástroj.

Závislost na sociálních sítích se projevuje pocity nervozity a prázdnoty při absenci jejich užívání. V případě jejich používání pro marketingové účely mohou být tyto emoce vyvolány například nemožností kontrolovat nové příspěvky, počet fanoušků, počet shlédnutí příspěvku apod.

Předejít vzniku závislosti na sociální síti, ať už slouží k práci nebo zábavě, se dá například tak, že na ni budeme aktivní jen po určitou dobu denně. Okamžitě reagovat na vše, co se na Facebooku nebo Instagramu událo, většinou ani není nutné. To platí i v případě online marketingu, kdy je dobré se zákazníky komunikovat pravidelně. Ačkoliv je při podnikání vhodné být na sociálních sítích dostatečně aktivní, neměly by být užívány na úkor osobního života.