Počet veganů v ČR roste – jaké to přináší výhody, proč se stát veganem?

Veganství je způsob života spočívající v odmítnutí užívání zvířat k lidskému užitku. V praktické rovině jde ve veganství především o vyloučení živočišné potravy z jídelníčku a nevyužívání žádných živočišných výrobků. Zájem o veganství postupně roste od roku 2010. Otevírá se stále více veganských obchodů a existuje více možností veganského stravování a potravin dostupných v supermarketech a restauracích po celém světě.

Veganství je způsob života, jehož snahou je v co největší možné a praktikovatelné míře vyloučit všechny formy využívaní zvířat a krutosti páchané na zvířatech kvůli jídlu, oblečení nebo jakémukoli jinému účelu. Pojem veganství zavedli v roce 1951 zakladatelé britské The Vegan Society, která zůstává autoritou ohledně definice veganství.

Vegani v Čechách

Počet veganů v ČR roste. V současné době se v České republice stravuje vegansky 1 % populace, vegetariánství preferuje 3 % Čechů.

Jaký je rozdíl mezi veganem a vegetariánem? Vegetariáni mohou na rozdíl od veganů konzumovat mléčné výrobky a vejce a nejsou tak striktní v používání dalších živočišných výrobků jako je například oblečení a obuv z kůže a kosmetika.

Semínka a ořechy jsou kvůli důležitým tukům a vitamínům nepostradatelnou součástí veganského jídelníčku.

Veganství se těší oblibě především ve věkové skupině do 35 let. Jde o lidi, kteří více dbají na zdravý životní styl a zdravé stravování a zajímají se o klimatickou krizi a osud naší planety. Menší část veganů je motivována zdravotním stavem, který může veganská strava zlepšit.

Zdravotní důvody k veganství se obvykle týkají spíš starší generace, která je ke změně stravovacích návyků donucena většinou svým lékařem či výživovým poradcem. Veganství je také časté téma alergiků.

Obecně i v Česku je veganství na vzestupu. Hlavním důvodem je rostoucí zájem o zdraví a udržitelnost života na zemi. Důležitý je také fakt, že dnes je veganství celkem snadné.

V restauracích se s vegany běžně počítá a není problém najít také specializované veganské podniky. V Praze vznikl dokonce první obchodní dům nabízející pouze rostlinné výrobky.

Proč je dobré být veganem

Důvodů může být několik. Z enviromentálního hlediska za sebou rostlinná strava nechává mnohem menší uhlíkovou stopu. Zajímavé jsou průzkumy, které tvrdí, že kdyby měl každý člověk spotřebu masa jako průměrný Američan, potřebovalo by lidstvo tři a půl planety, aby se uživilo.

Časopis The Economist označil rok 2019 za rok veganství. Lidí, kteří se vzdávají masa a živočišných výrobků, totiž stále přibývá.

Veganská strava může být přínosem pro zdraví člověka. Podle studií lidé z veganství profitují asi po třech měsících, kdy se projeví metabolické efekty a změní se střevní mikroflóra.

Veganská strava je vhodná jako prevence i léčba obezity. Lidé obvykle při přechodu na veganskou stravu zhubnou. A stejně tak vegani, kteří se tak dlouhodobě stravují, jsou štíhlejší než jejich vrstevníci, kteří se vegansky nestravují.

Veganství je podle světových lékařských studií zdravý životní styl, který navíc může sloužit při správně sestaveném veganském jídelníčku jako prevence mnoha onemocnění. Vedle obezity chrání veganský styl stravování před cukrovkou druhého typu a kardiovaskulárními onemocněními.

TIP: Jak zhubnout na břišeJak zeštíhlit stehnaJak zhubnout rychle a snadno? Jednou z cest je právě přechod na veganskou stravu.

Na co si dát pozor

Každý vegan musí dbát na pestrý jídelníček a přísun potřebných živin. Výborným zdrojem kvalitních tuků jsou ořechy a semínka všeho druhu. Lněná či konopná semena obsahují omega-3 mastné kyseliny a za dobrodiní jsou považovány i za studena lisované oleje. Denně lžička lněného oleje je pro vegana takřka nepostradatelnou.

Bohatým zdrojem omega-3 mastných kyselin je také konopné rostlinné mléko, které je zároveň skvělou alternativou k živočišnému mléku. Vysoký obsah vápníku, draslíku, fosforu a hořčíku má pro změnu mandlové mléko.

Sója a tofu jsou dobrým zdrojem bílkovin, které vegani nezískávají z masa.

Veganská strava musí obsahovat také dostatek vitamínu D a vitamínu B12, jódu, zinku, železa a vápníku. Vstřebávání železa pomáhá dostatek vitamínu C, vápníku naopak pravidelný pohyb a vitamín D. Nedostatek vitamínů lze vždy řešit potravinovými doplňky vitamínů a minerálů pro vegany z lékárny.

Důležité vitamíny lze však s trochou snahy najít i v běžně dostupných potravinách. Vápník se nachází v tofu, rostlinném mléce, obilovinách, fících, pomerančích nebo chia semínkách. Kvalitním zdrojem jódu jsou mořské řasy, které jsou dnes k dispozici v každém supermarketu, zdravé výživě, či vietnamské večerce.

Veganská výzva Veganuary

Jak se stát veganem? Určitě není vhodné začít s veganstvím ze dne na den. Pro celý organismus je to velká zátěž. Dobré je jít na vše pomalu a postupně. Například začít jedním dnem v týdnu a posléze veganské dny přidávat. A po čase zkusit veganské stravování celý měsíc a připojit se třeba k veganské výzvě veganuary.

Veganská strava může být nečekaně pestrá a plná chutí.

Veganuary je každoroční výzva organizovaná britskou neziskovou organizací, která propaguje a vzdělává veganství povzbuzováním lidí k dodržování veganského životního stylu v měsíci lednu. Od zahájení akce v roce 2014 se účast každý rok více než zdvojnásobila. Do kampaně do roku 2020 se přihlásilo 400 000 lidí.

Co jedí vegani aby jejich strava nebyla stále stejná? I z rostlinných surovin lze vykouzlit celou řadu zajímavých a pestrých receptů. Inspiraci pro nejlepší veganské recepty lze najít na webu vegan.cz.

Copyright © 2021 Webrangers.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang